Łeba nad morzem oraz inne miejscowości

wczasy, wakacje, urlop

Biała Flota

10 październik 2011r.

Wycieczki morskie należały niegdyś do bardzo rzadkich i kosztownych rozrywek ludzi możnych. W jednym z dokumentów przechowywanych w Gdańskiej Bibliotece PAN znajduje się opis wyprawy o charakterze krajoznawczym, podjętej 25 września 1678 r. przez króla Jana III Sobieskiego na trasie Gdańsk-Hel w celu obejrzenia tamtejszej blizy, czyli latarni morskiej. Pierwszym polskim statkiem spacerowym, jaki pojawił się na Zatoce Gdańskiej w lecie 1827 r.;był parowiec ,,Xsiążę Xawery", zakupiony w Yermuth w Anglii przez warszawskiego przedsiębiorcę Konstantego L. Wolickiego. Statek przypłynął do Gdańska pod banderą rosyjską, na której widniał orzeł polski. Odbył on jedynie kilka rejsów z Gdańska przez Sopot na Hel. Dalszą eksploatację uniemożliwili miejscowi przewoźnicy wodni. Obawiając się niebezpiecznej konkurencji, wymogli na władzach zawieszenie żeglugi ,,Xsięcia Xawerego". To polskie przedsięwzięcie nawigacyjne, zduszone w samym początku przez zawistnych Niemców, ściągnęło nadto na siebie brutalny atak gdańskiego tygodnika "Der Gesprachige" (red. P.H. Schnase), co doprowadziło nawet do interwencji dyplomatycznej konsula rosyjskiego w Gdańsku i Berlinie. Kolejną, efemeryczną tylko, próbę zorganizowania żeglugi na Zatoce Gdańskiej podjęli w 1920 r. bracia A. i S. Leszczyńscy, o czym doniosła "Gazeta Gdańska" z 25 listopada 1920 r. w notce pt. "Początek żeglugi polskiej w Gdańsku" podając do wiadomości, iż wymienieni bracia nabyli luksusowy statek osobowy ,, STRAŻ", 40-konny i szybkości 20 km/godz. a nadto zamówili inne. Próba ta, podobnie jak inne podejmowanedo czasu powstania w listopadzie 1926r. przedsiębiorstwa państwowego "Żegluga Polska" ż siedzibą w Gdyni, zakończyła się niepowodzeniem. W czerwcu 1927 r., a więc dokładnie w sto lat po rozpoczęciu rejsów przez "Xięcia Xawerego", uruchomiła "żegluga Gdańska" w Gdyni linie żeglugi przybrzeżnej, wykorzystując zbudowane w Stoczni Gdańskiej parowce "Gdańsk", przyjęty 19 VI 1927 r" i "Gdynię", pozyskaną 4 VII w. r. Ten ostatni, po przebudowie w trzy lata później, wykorzystywany był, jak obecne "Mazowsze", do dalszych rejsów po Bałtyku. W 1928 r. wzbogaciła się "Żegluga Polska" o dwa nowe, znacznie jednak mniejsze statki, którym nadano imiona córek Piłsudskiego "Wanda" i "Jadwiga". Zbudowała je brytyjska stocznia w Newcastle on Tyne. Pływały one z Gdyni do Helu i Jastarni. Nadto w 1928 r. nabyto stary stateczek z 1888 r. do obsługi linii Gdynia - Orłowo - Sopot. Prócz statków "Żeglugi Polskiej", dodatkowo zresztą zajmującej się organizowaniem rejsów wycieczkowych, czynna była w Gdyni duża motorówka "Orbis", należąca do PBP "Orbis" oraz motorówki "Delfin" i "Rekin", których właścicielem był Robert Wilke. Drugi prywatny przedsiębiorca Janusz Minta dysponował stateczkami "Wilk" i "Kurier", przewożącymi pasażerów do Oksywia i Obłuża. Przejażdzki po porcie zajmowały godzinę, nadto urządzano 20-minutowe wycieczki w morze. Ze skromnego inwentarza nawigacyjnego przedwojennej żeglugi przybrzeżnej ocalały tylko dwie jednostki "Wanda" i "Jadwiga", które przemianowano na "Zofię" i "Barbarę" po oddaniu w 1946 r. do służby w "białej flocie". Po kilku - jakże lubianych u nas - reorganizacjach i zmianach nazw przedsiębiorstw powstało ostatecznie 1957 r. przedsiębiorstwo "Żegluga Gdańska", posiadająca przystanie: w Gdańsku - przy Zielonej Bramie na Motła-wie oraz na Westerplatte, w Sopocie - przy molo, w Gdyni - przy nabrzeżu Pomorskim na molo Południowym,gdzie w 1977 r. stanął okazały dworzec zbudowany wg projektu L. Zalewskiego. Flota "Żeglugi Gdańskiej" liczyła w 1978 r. 29 jednostek różnych typów, których większość obsługuje 15 linii żeglugowych na Zatoce Gdańskiej, 6 linii na Środkowym Wybrzeżu i 4 linie na Zalewie Wiślanym. Jednostki te mogą zabrać jednorazowo na pokład ok. 6000 pasażerów. Flagowym statkiem wycieczkowym ,.Żeglugi Gdańskiej" jest "Mazowsze"; pełnomorska jednostka zbudowana w 1955 r" o długości 60,3 m, szerokości 10,6, zanurzeniu 3,6 m. Jego szybkość wynosi 30 km/godz , posiada 126 miejsc sypialnych, a może zabrać na pokład 300 pasażerów. Jest to dziś najstarszy statek "Żeglugi Gdańskiej" i będzie w najbliższych latach zastąpiony innym. Wśród floty pasażerskiej znajduje się 7 wodolotów morskich, rozwijających szybkość do 70 km/godz. i zabierających po ok. 115 pasażerów. W ostatnich latach zbudowano także dla Białej Floty dwa tzw. katamary wg projektu inżyniera W. Dziekońskiego. Noszą one nazwy "Szmaragd" i "Opal". Są to statki o szerokim kadłubie na dwu pływakach, bezpieczne i mogące pływać bez silnego kołysania przy stanie morza 8 stopni Beauforta. Zabierają po 430 pasażerów i rozwijają szybkość 13 węzłów na godzinę (węzeł = mila morska na godzinę; mila morska = 1852 m). Statkami "Żeglugi Gdańskiej" można się dostać z Gdyni do Gdańska, Sopotu, Helu, Jastarni, na Westerplatte. W rejonie Zalewu Wiślanego statki dobijają do przystani w Elblągu, Krynicy Morskiej, Tolkmicku i Fromborku. We Władysławowie, Łebie i Ustce organizowane są wycieczki w morze oraz kursy z Ustki i Łeby i z Władysławowa do Helu. Bardzo popularne są przejażdżki po portach w Gdańsku i Gdyni.

ocena 4,5/5 (na podstawie 10 ocen)

wczasy, Aktywny wypoczynek, Nad morzem, Gdynia, Ustka, Łeba, Władysławowo