Łeba nad morzem oraz inne miejscowości

wczasy, wakacje, urlop

SPECYFIKA TURYSTYKI NADMORSKIEJ

19 kwiecień 2013r.

SPECYFIKA TURYSTYKI NADMORSKIEJ Morze ma wiele właściwości leczniczych, które wymagają jednak r0> i ostrożnego stosowania, jeżeli chcemy w pełni wykorzystać ich wzmacniająe tujące właściwości. Klimat morski korzystny jest przy schorzeniach kataralnych dróg chorobach alergicznych, przemiany materii, krwiobiegu i lekkich chorobackN Pobyt nad morzem wskazany jest również dla rekonwalescentów. ^ , Lecznicze działanie wody morskiej polega nie tyle na jej składzie chemicznym o ile na niskiej temperaturze i falowaniu. Kąpiel morska jest rodzajem ene hydroterapii na wolnym powietrzu. Ustrój traci ciepło, naczynia krwionośj, J^W się. ciśnienie krwi i wewnętrzne wytwarzanie ciepła rośnie. Falowanie jako ^u/'^ mechaniczny działa w tym samym kierunku przez napięcie mięśniowe. tu mamy hartujące ćwiczenie regulacji cieplnej, które wymaga jednak znac SnjS siłku, zwłaszcza ze strony układu sercowo-naczyniowego. Wielogodzinne [ u się w wodzie powoduje niepotrzebne ochłodzenie ciała i jest jak najbard • wskazane. Dla większości ustrojów znacznie ważniejszym czynnikiem jest kąpiel słoneczna. Intensywność promieniowania słonecznego jest nad morzem szczególnie duża. Jasny kolor piasku niby potężny reflektor odbija bardzo silnie promienie ultrafioletowe. Czas naświetlania jest znacznie dłuższy na otwartej i szerokiej przestrzeni morskiej o dalekim horyzoncie. Na kąpiele słoneczne można wykorzystać godziny południowe, ponieważ wiatr od morza, chłodząc skórę, chroni ustrój od szkodliwego przegrzania. Należy wspomnieć również o kąpielach powietrznych. Dziennie przepuszczamy przez nasze drogi oddechowe około 10—15 m3 powietrza, niezupełnie wolnego od szkodliwych domieszek drażniących stale błonę śluzową dróg oddechowych każdego mieszkańca wielkiego miasta. Powietrze morskie natomiast, zawierając znaczne ilości soli morskich w delikatnej zawiesinie, działa przeciwkataralnie i hartuj ąco. Zespołowe i harmonijne działanie wody, słońca i powietrza hartuje organizm. Trasa Koszalińskiego Szlaku Nadmorskiego wybrana została tak, by każdy z turystów wyniósł jak najwięcej wrażeń. Szlak prowadzący plażą, lasem, łąką, brzegiem jeziora i wydmami jest wyjątkowo urozmaicony, a poprzez swój wybitnie morski charakter, zaliczony został do najatrakcyjniejszych szlaków turystycznych. Kraina osnuta baśniami i legendami, pokazująca twardą walkę ludności kaszubskiej o polskość, godna jest uwagi i zwiedzenia pieszo. Piesza wędrówka dostarcza dużo wrażeń, pozwala na bardziej wnikliwe obserwacje i bezpośredniejsze obcowanie z naturą. Wędrując Koszalińskim Szlakiem Nadmorskim, na trudnym terenie plaży należy przyjąć przeciętną szybkość marszu 3—3,5 km na godzinę. Przy wycieczkach wielodniowych, dla przeciętnie silnych zespołów długość dziennej trasy nie powinna przekraczać 20, a dla zespołów silniejszych 25 kilometrów. Chcąc bez większego zmęczenia przebyć dłuższy odcinek drogi należy wstać „skoro świt", wędrować rankiem i po południu, a godziny południowe przeznaczyć na odpoczynek. Wskazane jest również większą część trasy przebyć przed południem, gdy słońce nie rozpaliło jeszcze plaży. Pamiętać trzeba, że zbyt częste przystawanie podczas wycieczki jest męczące. Nie wolno również zapominać, że wędrówka ma być przyjemnością, a nie nerwowym pośpiechem. Wycieczka turystyczno-krajoznawczą nie jest w żadnym wypadku bezmyślnym „połykaniem kilometrów". Wzmożony wysiłek fizyczny w czasie marszu, zwłaszcza w upalny dzień, powoduje intensywniejsze odparowywanie wody — pocenie się. W konsekwencji zwiększa się zapotrzebowanie na wodę i sole mineralne, których dużą ilość tracimy wraz z potem. Pijąc podczas wycieczki zwykłą wodę, powodujemy powstawanie potu wypłukującego z organizmu sole mineralne. Po pewnym czasie wypicie wody nie gasi już pragnienia. Oto recepta na proszek do orzeźwiającej „solonej wody sodowej", która zaspokoi zapotrzebowanie organizmu. Ta ilość poszczególnych składników obliczona jest na V2 litra wody. W każdej aptece można zaopatrzyć się w większą ilość każdego składnika, np. na 10Q porcji, w trzech buteleczkach. Wtedy jednak musimy mieć małą miarkę, która pozwoli na odmierzenie proszku na poszczególne porcje, jak w proszkach pojedynczych. Do wody wsypujemy najpierw sole mineralne I, następnie II — Adicum citricum i wreszcie III — Natr. bicarbonic. Po każdym wsypaniu proszku, wodę należy dokładnie wymieszać. Dodanie do płynu małej ilości soku owocowego poprawi jeszcze bardziej smak tego napoju. Tereny, przez które prowadzi KSN nie są jeszcze wystarczająco zagospodarowane, tak że od turystów wymaga się pewnej zaprawy, odporności na niewygody, sprawności fizycznej i dużego wyrobienia turystycznego. Podnosi to jednak jeszcze atrakcyjność Koszalińskiego Szlaku. Wzmożony wysiłek wymaga intensywniejszego niż normalnie odżywiania. Wartość odżywcza spożywanych w ciągu dnia pokarmów powinna wynosić od 3500 do 4000 kalorii. Nie należy jeść byle jak i byle co. Smaczne i dobre jedzenie utrzymuje nie tylko kondycję, ale, co jest bodajże najważniejsze, dobry nastrój i humor. Do plecaka zabieramy więc wysokokaloryczne koncentraty, o małej wadze, zestawy obiadowe w pudełku, nie wysychający razowy chleb lub suchary, suche wędliny, konserwy mięsne (pamiętać o kluczu do otwierania), odżywki jak „Ovovitina" lub „Symovitina", czekoladę, cukier w kostkach, lemoniadę w proszku oraz owoce. Podstawowym posiłkiem powinno być śniadanie, gdyż jak każdej maszynie tak i organizmowi przed wykonaniem pewnej pracy należy dostarczyć „paliwa". Spożywanie alkoholu w jakiejkolwiek postaci jest wykluczone.

ocena 4,3/5 (na podstawie 11 ocen)

wczasy, Bałtyk, kurorty, Turystyka nadmorska, Morze, Bałtyk, plaża, wczasy, wakacje